دلایل جرقه زدن ماکروویو

علت جرقه زدن مایکروویو چیست؟

۱- وجود یک قطعه فلزی درون دستگاه علت جرقه زدن مایکروویو

اولین و مهم‌ترین علت جرقه زدن مایکروفر، وجود ظروف یا قطعات فلزی درون آن است.

بسیاری از افراد نیز برای طبخ غذا از فویل استفاده می‌کنند استفاده از فویل درون دستگاه نیز از دلایل ایجاد جرقه در مایکروویو است.

توجه داشته باشید که حتما قبل از پخت غذا در داخل دستگاه مایکروفر خود اطمینان حاصل کنید که هیچگونه ضایعه فلزی در داخل آن وجود نداشته باشد. به علاوه حتما از ظروف مخصوص داخل مایکروفر استفاده کنید.

۲- پوسیدگی رنگ دیواره از دلایل جرقه زدن مایکروویو

ممکن است رنگ دیواره مایکروفر شما به‌مرورزمان پوسیده‌شده و موجب ایجاد جرقه در آن شود.

۳- سوختن دیود از مواد موثر بر جرقه زدن ماکروویو

دیود قطعه‌ای است که کار آن تبدیل توان خروجی ترانسفورماتور AC به DC است.از دیگر دلایل اصلی جرقه زدن مایکروفر سوختگی دیود است. در حقیقت کار دیود خروجی ترانسفورماتور AC را به DC تبدیل می کند، به علاوه ولتاژ ۵۰۰۰ ولت را دو برابر خواهد کرد. خود این ولتاژ نیز به مگنترون قدرت می دهد و حرارت لازم را به غذا منتقل می کند. هنگامی که دیود سوخته شود باعث ایجاد جرقه هایی در مایکروفر خواهد شد.

۴- خرابی پایه فلزی از عوامل تاثیرگذار در جرقه زدن مایکروویو

برخی مایکروفرها دارای یک پایه فلزی هستند که می‌توان مواد غذایی یا ظروف را بر روی آن قرارداد. اگر این پایه به صورت غیراستاندارد ساخته‌شده باشد ممکن است باعث ایجاد جرقه در مایکروفر شود.

۵- خرابی پوشش انتشار امواج علت جرقه زدن ماکروویو

روی دیواره درونی مایکروفر، یک پوشش مستطیلی قرار دارد که کاور انتشار امواج نامیده می‌شود. وظیفه آن هدایت انرژی گرمایی به قسمت مرکزی مایکروفر است تا گرما بر قسمتی که شما ظرف حاوی غذا را قرار می‌دهید، متمرکز شود. گاها ممکن است ذراتی از غذا بر روی این پوشش قرار بگیرند، در این صورت گرمای قطعه مگنترون این ذرات غذایی را می‌سوزاند و موجب جرقه زدن مایکروفر می‌شود و سپس باعث آسیب به سر نازل می‌گردد که جرقه های پی در پی و بزرگتری را به دنبال خواهد داشت. رفع این مشکل باید توسط تعمیرکار مایکروفر با تعویض سر نازل و در برخی موارد تعویض پوشش انتشار امواج انجام شود.

۶- خرابی لامپ مگنترون از دلایل جرقه زدن ماکروویو

از دلایل دیگر ایجاد جرقه در مایکروفر می‌توان به خرابی لامپ مگنترون اشاره کرد. مگنترون وسیله‌ای است که گرمای لازم را برای پخت غذا ایجاد می‌کند. اگر این بخش خراب باشد ممکن است باعث ایجاد جرقه در مایکروفر شود.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *