نکات مهم درباره چایی ساز برقی

آموزش کامل استفاده و نکات نگهداری کتری برقی

کتری برقی یک ابزار الکتریکی مفید در زندگی امروز بشر به حساب می‌آید، که با تبدیل انرژی الکتریکی به گرما آب را در زمانی بسیار اندک می‌جوشاند. با استفاده از کتری برقی دیگر نیازی نیست همچون گذاشته زمان زیادی را صرف جوشاندن آب کنید و در کمتر از چند دقیقه می‌توانید آب جوش لازم برای تهیه انواع چای قهوه و سایر دمنوش‌ها را در اختیار داشته باشید.

به وسیله کتری برقی می‌توانید بدون صرف انرژی و زمان زیاد، بسیار سریع و آسان برای رفع خستگی و یا پذیرایی از دوستان یک دمنوش گرم را آماده کنید. تکنولوژی پیشرفته کتری برقی‌های امروزی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید دمای آب داغ مورد نیازتان را تنظیم کنید و هر نوع دمنوش یا چای و قهوه را با درجه حرارت مناسب خود آن نوشیدنی درست کنید. همچنین به شما این اختیار را می‌دهد که آب داغ داخل مخزن کتری را در دمای مورد نظرتان، تا چند ساعت با همان کیفیت و دما نگهداری کنید.

  • نوعی از کتری برقی برای استفاده بهتر است که سنگین نباشد و وقتی مخزن آن با آب پر می‌شود در بلند کردن آن مشکلی نداشته باشید.
  • بهتر است توان مصرف کتری برقی بالاتر از ۱۵۰۰ باشد. زیرا هرچه که توان دستگاه بالا باشد سرعت عمل آن نیز افزایش می‌یابد، این را نیز بدانید که افزایش توان مساوی با افزایش مصرف انرژی در دستگاه هم هست. البته برای صرفه جویی در مصرف انرژی و رضایت کاربران کتری‌های برقی، امروزه انواعی از آن‌ها در بازار موجودند که المنت‌های آن ها، کم مصرف‌تر و پرقدرت طراحی شده‌ است.
  • از نظر مقاومت بدنه باید گفت که جنس استیل از همه انواع دیگر مقاوم‌تر است.
  • ظرفیت و اندازه کتری برقی نیز بستگی مستقیم به نوع مصرف و فضای شما دارد، اما برای یک خانواده با تعداد معمولی، یک کتری برقی با گنجایش ۱/۵ لیتر کافی است.
  • علاوه بر موارد گفته شده در زمان خرید کتری برقی به قابلیت‌های جانبی آن نیز توجه خاصی داشته باشید. درست است که هر اندازه ویژگی‌های جانبی برقی بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت اما دست شما را در استفاده از آن بازتر خواهد کرد.

  • نکات مهم در راهنمای استفاده کتری برقی

کتری برقی وسیله‌ای است که با آب جوش و برق سروکار دارد و طبیعتا می‌تواند بالقوه خطرناک باشد. بنابراین لازم است نکات راهنمای استفاده کتری برقی را در هنگام استفاده از آن با دقت رعایت کنید.

  • کتری را روی پایه پر نکنید

هرگز زمانی که کتری برقی روی پایه قرار دارد آن را پر نکنید، برای پر کردن مخزن بهترین کار این است که ابتدا کتری را از روی پایه برداشته روی یک سطح صاف قرار دهید سپس آن را پر کنید.

ریختن آب روی پایه و نفوذ آن به داخل سیستم پایه کتری‌ برقی بسیار خطرناک بوده و منجر به اتصالی دستگاه و آتش‌سوزی می‌شود.

  • درب کتری را محکم ببندید

بعد از پر کردن کتری و قرار دادن آن روی پایه حتماً از محکم شدن درب آن مطمئن شوید. کافیست کمی با دست، درپوش کتری را فشار دهید تا کاملاً بسته شود و صدای تق حاصل از بسته شدن آن را بشنوید. اگر در خوب بسته نشود در زمان جوشیدن آب قل می‌زند و به سمت بالا می‌پاشد و از لبه‌های باز در کتری خارج شده و روی بدنه ریخته و به داخل منافذ پایه نفوذ می‌کند و بسیار خطرآفرین خواهد بود.

همچنین اگر درب به خوبی بسته نشود مدت زمانی بیشتری کتری به جوشیدن ادامه خواهد داد و خاموش کن خودکار احتمالا فعال نمی‌شود و همین امر به نوبه خود ممکن است منجر به سوختن المنت‌ها شود.

  • از آب تصفیه شده استفاده کنید

برای اینکه مجبور نباشید زود به زود کتری برقی‌تان را رسوب زدایی کنید بهتر است از آب تصفیه شده و سبک استفاده کنید. آب تصفیه شده مواد معدنی کمتری دارد بنابراین در ته کتری ته‌نشین نمی‌شود و روی عملکرد کتری و طعم آب نیز تاثیر منفی نخواهد داشت.

  • از قابلیت تنظیم دمای کتری برقی استفاده کنید

بیشتر کتری برقی‌هایی که از برندهای مختلف در بازار موجود است دارای قابلیت تنظیم دما هستند. این قابلیت در کتری برقی‌های امروز بسیار مفید و مهم است. زیرا این کتری برقی می‌تواند آب جوش را در دمای ۱۰۰ درجه داشته باشد و انواع دمنوش‌ها و چای و قهوه و شیرخشک را در دمای مخصوص به هر یک تهیه کند. به این ترتیب هر نوشیدنی و دمنوشی طعم و عطر و خواص بهتری خواهد داشت.

  • به جز آب چیز دیگری داخل کتری برقی نجوشانید

کتری برقی برای جوشاندن آب طراحی شده است. بنابراین سعی کنید از جوشاندن مایعات دیگری مانند شیر و …. درون آن خودداری کنید. زیرا ممکن است تا مدت‌ها مزه و بوی آن را درون کتری حس کنید.

  • کتری برقی را رسوب زدایی کنید

برای اینکه آب جوش کتری برقی شما شفاف، تمیز، بدون بو و مزه باشد باید همیشه کتری برقی را تمیز نگه دارید. بهتر است هر هفته آن را رسوب زدایی کنید و هر بار قبل از استفاده داخل آن را با آب شسته و خالی کنید سپس آب بجوشانید. البته اگر رسوب داخل کتری زیاد است می‌توانید کمی سرکه سفید را به مدت ۵ دقیقه در آن جوشانده و سپس خالی کنید و یکبار دیگر آب را درون آن بجوشانید تا بوی سرکه باقی نماند.

  • از سیم رابط استفاده کنید

درست این است،که وسایل برقی را مستقیم به پریز برق وصل نکنید، زیرا تغییر ولتاژ برق می‌تواند جریان برق ورودی به دستگاه را تغییر داده و به دستگاه شما صدمه بزند. کتری برقی هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین بهتر است که کتری برقی را با استفاده از یک رابط محافظ دار به پریز برق وصل کنید تا عمر مفید دستگاه افزایش پیدا کند.

نحوه تمیز کردن دستگاه در راهنمای استفاده کتری برقی

مواد معدنی موجود در آب طی استفاده مکرر از دستگاه کتری برقی، رسوب کرده و لایه‌های این رسوبات به دیواره داخلی کتری می‌چسبد. اگر این رسوبات هرچند وقت یک بار تمیز نشوند باعث خرابی دستگاه کتری برقی و کم شدن حرارت آن می‌شوند، و علاوه بر آن تاثیرات بدی روی طعم آب جوش خواهند داشت.

برای تمیز کردن دستگاه کتری برقی راهکارهای زیادی ارائه شده است که در این‌جا به چند مورد از کارآمدترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • رسوب زدایی با سرکه سفید

برای تمیز کردن کتری برقی با سرکه سفید، مقدار مساوی از آب و سرکه را داخل کتری ریخته و اجازه دهید تا محلول در کتری بجوشد، زمانی که دستگاه به طور خودکار خاموش شد، بگذارید حدود به یک ربع محلول آب و سرکه داخل کتری بماند.

بعد از گذشت یک ربع آن را خالی کرده و با یک اسکاچ نرم داخل کتری را بشویید. برای از بین بردن بوی سرکه می‌توانید کتری را پر آب کرده و بگذارید تا بجوشد سپس آب آن را خالی کنید.

این کار را ۳ یا ۴ بار انجام دهید. پس از چند مرحله تکرار بوی سرکه کامل از بین خواهد رفت. همچنین می‌توانید بدنه کتری را با استفاده از یک دستمال نرم آغشته به محلول آب و سرکه تمیز کرده و برق بیندازید.

  • رسوب زدایی با جوش شیرین

در روش تمیز کردن کتری برقی با جوش شیرین باید دو قاشق چای‌خوری جوش شیرین را به آب داخل کتری اضافه کنید و سپس بجوشانید. پس از اینکه آب داخل کتری به جوش آمد بگذارید یک شب این محلول داخل کتری برقی بماند. پس از گذشته زمان معین شده آب را خالی کرده و داخل کتری را بشویید، سپس چندین بار آب تمیز داخل کتری ریخته بجوشانید و خالی کنید تا اثر جوش شیرین از بین برود.

  • رسوب زدایی با لیمو ترش

برای تمیز کردن رسوبات داخل کتری برقی با استفاده از لیموترش، کتری را تا علامت max پر از آب کرده، آب یک عدد لیموترش را به علاوه تکه‌های لیموی آب گرفته شده به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب کتری همراه آب لیمو بجوشد.

پس از خاموش شدن کتری آن را از برق بکشید و اجازه دهید یک شب کامل این معلول در کتری باقی مانده و خیس بخورد. روز بعد کتری را خالی کرده و داخل آن را بشویید، و مانند دو روش قبل را چند بار با آب تمیز پر کرده به جوشانید و خالی کنید.

به جز روش‌هایی که توضیح داده شد می‌توانید از محصولات جرم‌گیر و تجاری موجود در بازار یا فیلترهای رسوب گیر مخصوص کتری برقی و چای ساز نیز استفاده کنید.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *